رموز جوان ماندن

1) کاری انجام دهید:

 دانشمندان بر این باورند که نرمش های هوازی منظم می تواند ساده ترین و مهم ترین راه برای سلامتی طولانی مدت مغز باشد. در حالیکه قلب و شش ها واکنشی سریع نسبت به دویدن بر روی دستگاه دوی ثابت نشان می دهند، مغز هم به آرامی با هر قدم قعالیت می کند. برای سلامت دائمی مغز، روزانه حداقل 20دقیقه فعالیت جسمانی (دویدن و نرمش های هوازی) می تواند نقش شایان توجهی داشته باشد.

 
2) متعادل بخورید:

 انرژی بسیار زیاد یا انرژی بسیار کم خللی بزرگ در کارآیی مغز ایجاد می کند. رژیم غذایی تشکیل شده از مواد قندی کم با فیبر بالا و چربی و پروتئین معمولی بسیار آرام تر از غذاهایی با میزان قند بالا (مانند شیرینی جات و نشاسته) در بدن تجزیه می شوند. سرعت ثابت و ملایم هضم در روده مقدار انرژی بیشتری را به مغز می رساند، و باعث بهینه سازی سوخت و ساز در ارگان هایی شوند که می توانند در سلامتی طولانی مدت نقش بسزایی داشته باشند.

 
3) مراقب رژیم غذایی تان باشید:

 در حالیکه پرخوری فعالیت مغز را کند می کند و در طولانی مدت باعث وارد آمدن به مغز می شود، کمبود کالری هم می تواند اثر مشابهی را بر مغز گذارد. رژیم های غذایی مفرط می تواند باعث طولانی شدن برخی دردها در بدن و در نتیجه سلب آسایش شوند، احساسی که باعث اعتیاد افراد به لاغر ماندن (ترس از چاق شدن) شود. بسیاری از مطالعات رژیم های غذایی مفرط را با حواس پرتی، اختلال در حافظه و پریشانی مرتبط می دانند.


4) مراقب بدن خود باشید:

بسیاری از بیماری های قابل پیشگیری مانند دیابت نوع دوم، چاقی و فشار خون می توانند تاثیر بسزایی در پیر شدن مغز داشته باشند. فعال و سالم نگه داشتن سیستم گردش خون با کارهایی از قبیل سیگار نکشیدن و عدم استفاده از چربی های اشباع شده مانع از پیری زودرس مغز می شود.

 
5) از استراحت و آرامش لذت ببرید:

 در زمان استراحت و رویا، خاطرات به آرامی مرور می شوند، بعضی دور ریخته می شوند و بعضی ذخیره می شوند. مطالعات نشان می دهند وقتی دچار کمبود خواب هستیم، پروتئینی که سیناپس ها (محل تماس دو عصب) را شکل می دهد توانایی کافی برای تفکر و فراگیری را از دست می دهد، علاوه بر این خواب ناکافی با فراموشی در ایام کهولت رابطه مستقیم دارد.

 
6) از قهوه تان لذت ببرید:

تحقیقات نشان داده که استفاده منظم از کافئین از مغز محافظت می کند. بر اساس یک مطالعه علمی 2 الی 3 بار سرحال آمدن بعد از خستگی در یک روز می تواند به کاهش فراموشی کمک کند و 30تا40 درصد از بروز آلزیمر پیشگیری کند. اینکه آیا کافین موجود در چای و قهوه باعث رفع خستگی می شود یا آنتی اکسیدان موجود در آنها هنوز مشخص نیست اما قهوه باعث افزایش سطح هوشیاری در این بعد از ظهر و چند سال بعد می شود.


7) ماهی بخورید:

براساس تئوری های جدید وجود ماهی در رژیم غذایی انسان ها می تواند نقش بسزایی در تقویت حافظه انسان ها داشته باشد. اسیدهای چرب مورد نیاز مانند امگا3 ، برای ساختمان مغز مهم بشمار می آیند و تاثیر آنها برای درمان بیماری های مغزی بسیار موثر است. مطالعات انجام گرفته بر روی تاثیر مکمل امگا 3 نتایج جالبی را به همراه داشت که نشان می داد امگا 3 در برخی دیگر از منابع غذایی مانند تخم کتان، ماهی ها و برخی از حیوانات علف خوار نیز یافت می شود.


8) خونسرد باشید:

 استرس تاثیر بد و مخربی روی مغز می گذارد و با ترشح هورمون های خطرناکی در ناحیه «هیپوکمپوس» و سایر قسمت های مغز، حافظه را تحت تاثیر قرار می دهد. بعضی از دانشمندان بر این عقیده اند که داشتن یک زندگی متعادل و دنبال کردن فعالیت های آرامش بخش مانند یوگا، حضور در اجتماع و انجام فعالیت های هنری می تواند روند فراموشی بر اثر کهولت سن و پیری مغز را به تاخیر بیاندازد.


9) از مکمل ها استفاده نکنید:

 اخیرا استفاده از مکمل ها بوسیله برای جبران کاستی ها تبدیل شده اند، استفاده از مکمل های آشنا برای ما مانند مولتی ویتامین ها تنها نوعی هدر دادن هزینه است.


10 ) مغز را به چالش بکشید:

حل یک جدول، بازی فکری یا تست هوش به عنوان سوالات هوش و محرک مغز به شما کمک می کنند تا همیشه ذهنی جوان و سالم داشته باشید. هر چند که کمبود سواد عامل موثری در کاهش حواس و کم کاری ذهن است. هرچه بیشتر برای یادگیری تلاش کنید، ذهن شما برای دوران کهولت آماده تر و جوان تر خواهد بود. کلید کار می تواند انجام یک کار چالشی جدید مانند حل یک پازل جدید و سرگرم کننده باشد.

/ 0 نظر / 14 بازدید